Thursday 10 January 2008

Hamburgeriputkad

Viiekümnendatel jäljendati Elvist ja elati muidu rock’n’rolli elustiili. Kuuekümnendatel jäljendati Biitleid ja üritati samasuguseid hitte teha. Seitsme- ja kaheksakümnendatel jäljendati, ma arvan, Led Zeppelin’i ja Kiss’i ning tehti niisama rokki. Üheksakümnendatel tehti punki. Tänapäeval aga pole noortel mässamiseks enam bändi vaja. Nad lähevad internetti ja kirjutavad unikaalselt. NäITekS SeLliSE “SuvakäPsiGA”, Või Siis Niimoodi, või. siis. ka. punktidega.

Selle Tiitlikäpsiga Kirjutamise Kohapealt – in the english language on selline põnev reegel, et pealkirjades on iga sõna suure tähega, nii et nende kohta võib tuua vabanduse, et nad adopteerivad pealkirjareeglit. Eestikeelsed pealkirjad kirjutatakse aga vähemalt 2005. aasta ortograafiaõpiku järgi samamoodi, nagu lausedki. Ehk siis ainult esiksuurtähega. Jah, ka laulupealkirjad, ja mind ei koti emme kunagiöeldud argument, et see on mingi stiil.

NiImOOdi kIRjuTaJatESt on mul lihtsalt kahju. Mõelge, kui palju kirjutamisajast raiskavad nad shifti või käpsloki sõtkumise peale.

Pealkirjad, nagu näiteks “daki. elab. siin.”, on lühikesed ja seega oma iga sõna punkti abil rõhutamisega mitte nii häirivad (ehkki mind nad häirivad). Aga ütleme lause “Mina. olen. Siret. ja. mul. on. kõht. tühi. sest. ma. pole. söönud. ega. joonud.” tekitab juba esiteks okserefleksi, teiseks küsimuse, miks on iga sõna rõhuga? Kas on vaja rõhutada ka sõnu “ja”, “sest”, “ega”? Kas kirjutaja on sama nõme pubekas, nagu see, kes iga oma lauset hüümärkidega lõpetab, sest iga lause on ju nii tähtis?

10 comments:

Anonymous said...

get. over. it.

Anonymous said...

miks. peaks. üle. saama?
MInA oLen DanDeE PoOLt, iGaTAhes.

Brr - selgus, et lisaks sellele, et vastik lugeda, lausa nõme ka trükkida nii - muudkui vajuta shift või punkti klahvi.

Eesti keele solkijad - häbenege! Võiks ju millegi enamaga kui kirjapildiga originaalne olla.

Anonymous said...

Daki raamat on sellise pealkirjaga, kuna ta blogil on niisugune nimi.

Anonymous said...

ärge kurat lugege kui ei meeldi. ma ei loea ja mind ei riiva.

Anonymous said...

Ma olen Daki blogi pealkirja näinud.

Anonymous said...

Õnneks minu poolt loetavate blogijate seas dandee kirjeldatud fenomene ei esinegi :) Aga ilusasti kokku on võtnud dandee selle probleemi ning toetan teda eesti keele reeglite järgimises sellegipoolest.
Et tõesti, ma ei loe sellise kirjaviisiga blogisid, ma ei hala järjepidevalt, et eesti keel on hukka minemas, aga dandeed tema konstruktiivses kriitikas toetan siiski.

Anonymous said...

Aamen. Kuulakem Peetrit.

Anonymous said...

tulin siia lootuses hamburgeritest lugeda. : ((
a muidu on sul õigus.

Anonymous said...

no õige jutt küll, aga austada küll su niisuguseid arvamusi kirjutamise kohta ei suuda, kui ise oled selline, et tean küll, et kohv, aga kirjutan ikka kohvi. ise ka suhtu lugupidavalt keelde siis.

Anonymous said...

Ära palun mölise. Ma ei jõua kogu oma arhiivi läbi käia; viimasel ajal olen üritanud end selle konkreetse sõna asjus parandada.

Ja juhul, kui sa oled Signe vms, kel on mingi isiklik antipaatia minu vastu, siis noh... Sa hindad iga minu liigutust ju eelarvamusega ("ah see on ju see loll"), seega ei saagi kunagi sulle midagi minus meeldida.