Monday 8 September 2008

Professionaalne värvipood

Olen minevikus Photoshop'ile eelistanud Paint Shop Pro'd, ja öeldes eelistama mõtlen ma, et olen Photoshop'i kasutanud vaid varases nooruses Mareti arvuti taga. Alustasin PSP versiooniga 4, seejärel 5, 6, 7 – 8 ja 9 tundusid mulle juba liiga segased, selles mõttes, et liiga vähe pinda oli jäetud pildile. Ja kõik mu senised fototöötlused on tehtud Paint Shop Pro seitsmega.

Kuna mu oletatavasti pikalt kestev töö on esialgu seotud skännimise ja hilisema töötlemisega ja tööülesannete jaoks pole laenatud soft viisakas, on küsimus, kas ja mida osta. Photoshop'i installikas mul on ilusti olemas, aga tahtsin enne Paint Shop Pro uusima versiooni ära testida. Esmamulje on, et oma musta disainiga on ta just täpselt Vistale sobiv ja see on okei, sest arvatavasti tuleb mu uuele arvutile 64-bitine Vista, mitte enam XP. Muide, kuigi on olemas ka 64-bitine XP, siis just Vista kasuks otsustas parem töötõhusus uuemate programmidega, mis enam ehk XP-d ei tunnista ja 32-bitise süsteemi suutmatus hoomata üle 3 GB mälu.

Esimesena torkas silma, et pildi suurendus pole enam suhtes – 1:1, 1:2 jne – vaid protsentides, mis võimaldab siis paindlikkumat suurendust, kuid mida samas võib tüütu olla hiirega skrollida (aga et suurendus skrolliga käib, on oluline mugavus; ei pea tööriistadest eraldi luupi võtma).

Kõige esimesea kasutatud kropi-funtsioon oli alguses whatta eff, aga siis leidsin, et palju parem on, lisaks on võimalus valida kropitava pinna puhul kas vabamõõdet või etteantud suhetes mõõtmeid, nagu 3:4 jms. Jama on ainult see, et kropipinda keerates on raske nulli tagasi saada, aga eks see vajab harjumist. All oleva logo kroppisin ja resaizisin ma just uue programmi endaga. Muide, Joonas, kas selle tädi silmad ja soeng ei meenuta sulle Millat?

Kusjuures nagu teada, on save as see funktsioon, mis laseb pildi uue nimega seivida. Siin aga on ka tavalise seivi juures võimalik valida valik, mis säilitab originaali, ehk siis teeb tagavarakoopia. Ja kuigi millegipärast ei saa skänneri nuppudele PSP-d määrata, on programmis endas võimalik skänneri poole pöörduda. Muide, ma lihtsalt mainin, et selle skänneriga, mis mul on, pole vist kaanemehhanismi tõttu võimalik otsest kujutist saada. Nimelt, kui kaas kinni läheb, võib paber veidi nihkuda. Ma ei tea, mis skänneri puhul see nii ei oleks. Võib olla pealt ühtlaselt tuleva pressi moodi skänneriga, kui sellist on. Nurk aga tuleb alla 1°, nii et ehk pole hullu.

Samas, PSP12 võimaldab keerata 0,01° täpsusega, nii et esimene leht vajas 0,4° vasakule keeramist. Samas, kui nurk tuleb iga skänni puhul erinev, on see keeramise sättimine tüütu küll. Lisaks, kuna on nõue salvestada TIF-iks, siis ma vaatasin ka salvestamise valikuid. 600dpi'ne hallskaalapilt on vaikesetingutega (LWZ compression) 1,9 MB ja kokkupakkimata 22,7 MB. Mina muidugi ütlen, et me elame 21. sajandil ja ei pea mahuga koonerdama – las ollagi kokkupakkimata kuju.

Muide, mul oli vaja mälukaardilt pilte arvutisse ja kaardi lugejasse panekul hüppas lahti Corel Photo Downloader. Algul mõtesin, et mingi odav beibefunktsioon, mida mina küll ei kasuta, kuid siis vaatasin setinguid... On võimalik teha automaatselt peaaegu nii, nagu ma tahan, ehk siis sätid kataloogi, kuhu ta teeb omakorda valitud nimega alamkataloogi, kuhu kopeerib fotod enda valitud nimega (nummerdamine on ainult jama, aga kõike ka ei saa).

Programmi nimi on ehk veidi kentsakas. Oletan, et laiend photo on lisatud, et teha suure rahakoti ja väikeste ajudega inimestele selgeks, et see pole küll Photoshop, aga ka sellega saab phototöötlust teha, sest ega programmidega, mille nimes pole sõna photo, fotosid töödelda ei saa.

No comments: