Tuesday 2 December 2008

Miks Joonas vihkab sülearvuteid

Pealkiri eeldab, et me hakkan oma sõpra nüüd maha tegema ja vastu vaidlema ja nii edasi. Tegelikult suhtume me sülearvutitesse ühtemoodi, mina lihtsalt väldin sõna vihkama.

Ma ei tööta arvutiteeninduses, ei remondi oma olematu sõpradehordi arvuteid ega korralda küsitlusi, kuid mul on tunne, et koos Interneti, õigemini Interneti kasutajate, massilise levikuga Eestis on ka levinud mood sülearvuteid kasutada. Mina ei tea, äkki on inimestel arvamus, et lauaarvuti on kuidagi vananenud ja sülearvutid on kuidagi modernsemad.

Kas pole tore omada isiklikku sülearvutit? On küll, kuid oleneb... Kui sa reisid tihti ja sul on vaja kodust eemal olles arvutit kasutada, on läptop igati vajalik. Kui sa aga kasutad arvutit ainult oma kodus, siis on igal juhul lauaarvuti palju parem. Muideks, läpakaga voodis olemine on ülehinnatud. Ükskõik, mis asendis sa oled, on see ebamugav ja isegi ebatervisik.

Ebatervislik? Kui sa istud voodis ja isegi kui sa saad selga toetada, hoiad sa pead umbes 45-kraadise nurga all, mis tekitab kaelale pinget. Laua taga istudes hoiad sa pead aga püsti ja monitor on su silmade kõrgusel. Pead hoidma õpib inimene paarikuuselt ja edaspidi on see pea loomulik asend. Pilgu alla suunamiseks või pea kuklasse ajamiseks on vaja ekstra lihaste pingutamist. Ja olles voodis kõhuli ja järgides ekraani on sul just nimelt pea kuklas.

Ja kui voodi välja arvata, siis tekib sul ikka lemmikkoht, kus sa läpakaga oled. Reeglina on see koht laua taga, sest... Vähe sellest, et eelneva lõigu situatsiooni ehk läpakaga voodis olemise ebamugavused olen ma omal nahal läbi elanud, mul on praegu kodus enne uue arvutilaua saamist ajutiselt nii, et arvuti on madala kapi peal, kus pole arvutiga laua taga istudes jalaruumi. Ja selle tõttu, ma arvan, taipad sa ruttu, et sülearvutiga juba suvalises kohas ei istu.

Korralik inimene arvutiga juba kööki ei lähe, sest ükskõik, kui tihti koristdada, juhtub varem või hiljem köögilaud olema söögiga koos. Ka tillukene plekk ei tee arvutile head.

Kui sul on kindel laud, kus sa arvutiga töötad, siis on lauaarvuti igal juhul parem kui sülearvuti. Monitori pind on suurem ja ei ole nurga all, hiir on mugavam ja klaviatuuri nupud on paremini paigutatud. Muidugi saab sülearvutile osta välise hiire, klaviatuuri ja monitori, mina näiteks kasutan alati välist hiirt. Lauaarvutil on ka kergem komponente välja vahetada, osavamad saavad seda ka ise teha. Viimaks, kuna arvuti on tarbeese ja sa oled sellega vahetumalt kontaktis kui näiteks televiisoriga, ajad sa varem või hiljem sööki-jooki klaviatuuri peale. Lauaarvuti puhul on uus klaviatuur või hiir võrdlemisi odav, kuid kuna sülearvutil on klaviatuuri all kogu süsteem, on halvimal juhul vaja uus läptop osta.

No comments: