Saturday 11 October 2008

Uninterrupted power supply

Tänu Wikipediale sain teada, mida see UPS ikkagi tähendab (lugege pealkirja). Samuti lugesin kunagi, miks neegrid kasutavad väljendit 4-1-1 ja kust see tulnud on. 411 on siis infonumber, täpsemalt USA infonumber, kust saada teavet telefoninumbrite kohta. Noh, et kui popid getoneegrid ja wannabeed räägivad let me give you the 4-1-1 on that, võiks eesti vaste olla ma annan sulle selle kohta 1-1-8-2 (viimane number siis ikka käändes).

Annaks jumal, et sellist slängi ei tuleks. Samas, eesti keele amerikaniseerumise juures, mine tea... Asi, mis mind aga mõtlema paneb, on see, et praegused getoneegrid on uhked on slängi üle, aga tulevased põlvkonnad kunagi ehk ei teagi, miks see 4-1-1 on tulnud. Sama, nagu Futuramas oli, et seltskonnast ainult üks teadis, et Christmas on sõna Xmas "vanaaegne" vorm.

Olgu, voolusäästlikkuse kohta tegelikult seda, et kuna mina pole ju sündinud tark, siis ma ei teadnud seda, et läpaka aku pidev ülelaadimine, mida ta ju teeb, kui ta on seinas ja täislaetud, on läpakale paha. Joonas ütles mulle, et tõmmaku ma juhe välja, kui aku on täis, ja Maarjat ma nägin tegemas ka nii. Samas hakkasin aga mõtlema, et mida kuradit, ega see ka ei saa kasulik olla, kui akut pidevalt kurnata juhtme kinni- ja lahtiühendamisega. Margus aga ütles mulle väga lihtsa lahenduse - kui rüppar on vooluvõrgus, võta aku tagant ära. Hiljuti lugesin ma sama ka jutukast, nii et teadjamad kasutajad seda teevadki. Samas öeldi ka, et iga laadimine vähendab aku eluiga ja iga vooluvõrku ühendamine on aku jaoks üks laadimine.

Seega, kui ma teeks nii, et ühendaks läpaka koos akuga vooluvõrku, selle täis saades võtaks juhtme tagant, kuid aku tühjaks saades paneks juhtme taha, võtaks ma akult ühe laadimiskorra vähemaks, mis lühendaks aku eluiga. Niisiis püüan edaspidi jälgida, et kui mul kavas rüppar mitmeks tunniks sisse jätta, võtaks ma aku tagant ära.

Samas kaasneb selle käitumisega kaasa paratamatult seletamine. Esiteks see, et miks ma aku tagant võtan. Teiseks üks asi, milles mul on juba kogemus, seega sorri, räägin näite varal. Mul oli läpakas Joonase pool kaasas ja vooluvõrgus. Joonasel oli aga vaja üht lisapistikut ja ta tõmbas rüppari juhtme välja. Loomulik tegevus ju, läpparil on aku. Aga, nagu ütles Stan Lee - With great power comes great responsebility - ja eeldades, et knowledge is power, oleks minu vastutus siis olla kindel, et kui ma oma teadlikkusest ei kasuta akut, kui läppar on vooluvõrgus, et seda juhet keegi näppima ei tule.

No comments: