Tuesday 1 September 2009

Suure monitori needus

Anonüümseks jätmise vastuargument minu silmis on, et suur tõenäosus on, et tuttavad tunnevad niikuinii ära, kellest jutt ja võõraid ei kotiks ka perekonnanimi ja isikukood. Aga olgu...

Suure monitori needus on siis see, et ta on... suur! Inimene võib saada aru, et 768 on väiksem kui 1200 ja 1024 on palju väiksem kui 1920, aga tegelikult ei hooma ta ikka, kui suur see vahe on.

Teatud ilmakodanik tegi mul külas käies - mis lisab minu silmis neile piltidele suuremat väärtust, kui netist leitud samast objektist tehtud piltidele - ilusaid pilte, mida ma tahaks oma monitoril selle täissuuruses nautida, ilma, et pilt läheks piksliseks või sellele peaks lisama blurrivurri.

Allpool on kujutatud ühte tema saadetud pilti selle täissuuruses minu ekraanil. Jah, lahutus 1000 x 699 täidab originaalsuuruses peaaegu tema 1024 x 768 monitori, aga minu monitori?



Muideks, megapiksel on see maagiline sõna, millega meelitatakse fotokaid ostma. Väiksed faktid siia juurde. Suvalise veebikaameraga saab 320 x 200 pildi. Ega korrutusmärk seal asjata ei ole, vastav tehe annab tulemuseks 64 000 ehk 0,064 megapikslit. Tänapäeval on vist väikseim levinud lauamonitori lahutus 1024 x 768, mis on siis ~0,8 megapikslit (veidi alla selle) ning kaugeltki mitte suurima 24" laiekraanmonitori lahutuseks on 1920 x 1200, mis on... no väike ikkagi. Kõigest 2,3 megapikslit.

Kuid sellest piisab, et minu monitori lahutus oleks tema lahutusest 2,875 korda suurem. Protsentides on tema lahutus alla 35% minu lahutusest. Lohutuseks - ka mina olen hädas oma 15" monitori ajal "piisavaks" tehtud piltidega.

Aga kui reklaamitakse 10-megapikslist kaamerat? Mind ei koti megapiksli arv, mulle on oluline lahutus ja mul peaks olema poes kalkulaator kaasas või peaks ma olema autist. Kuigi tegelikult on see eksiarvamus, et kõigil autistidel on suured matemaatilised võimed. Igatahes, ruutjuur kümnest miljonist on ~3162, seega oletades, et 10-megapiksline pilt on ruudukujuline, on küljed 3162 pikslit. Aga täisekraanmonitori külgede suhe on 4:3 ja laiekaraanil natuke teisugune. Mina valisin oma laiekraani suhte 16:10 pärast, muidu see uhke fraas full HD resolution on 16:9.

Ja seda ka, et mõnedel kuni ehk enamikel fotokatel tasub teha fotosid suurema lahutusega, kui on su monitor, sest 100% suurenduse juures on fotod veidi pikslised, ja minu 6MP pildid on alles mingi 75% peal talutavad.

1 comment:

Trash said...

Suur on hea! Kõva samuti, ütles mulle kunagi tuttav piider.