Tuesday 15 May 2007

Puuetega homod on vastikud

Üleeile/eile arenes Merlilyni blogist välja jutt, mis algas sellest, et Merilyn ei suutnud leppida sellega, et mulle meeldis ukraina lugu.

Kuna mina ütlesin, et see jäi mulle silma, sest ta erines, siis eriline Marite tõi Merilynile arvatavasti selgituseks näite, et tänaval jäävad puudega inimesed ja homod ka silma. Ega see ju vale ei ole, loomulikult jäävad. Ja seda öeldes ma ei ole poliitiliselt ebakorrektne - afroameeriklased jäävad ju ka paratamatult kaukaaslaste seas silma, kui tegemist on ühiskonnaga, kus on valdavalt kaukaaslased. Ometi, kuigi me märkame neid, ei jää me neid jõllitama ega jaluta kaarega mööda. Aga Merilyn läheb puudega inimestest ja homodest kaarega mööda ja marite jääb punnisilmi vahtima. Ja vabandused, et need on väljendid, ei loe, sest vältiv suhtumine tuleb ka väljenditest välja. Ja loomulikult, kui Margot küsis konkreetsemalt, et kui teie sõber oleks puudega homo (ma lühendasin), et kas siis oleks nad ka vältivad, tuli vastu, et ei, otse loomulikult mitte. See ju tuntud tõde, et kui neegeid ei sallita, on enda tuttav neeger siiski okei. See pugev pehmendamine ei loe, pelgav suhtumine on pelgav suhtumine.

Seoses hiljutiste sündmustega eestis pean mainima, et järgnev lause pole viha õhutamine vene rahvuse vastu.

See, mis ma öelda tahan, on see, et selles suhtumises on süüdi Nõukogude Liit. Ja kuigi ma jätan selle teema kommenteerimise avalikuks, ei taha ma kommentaare stiilis omg, wtf, me oleme juba 16 aastat isesisev. Ühiskonna suhtumise muutuseks on sellest ajast vähe. Ja kuna Nõukogude Liidus olid homod seadusega keelatud ja puudega inimesi hoiti üldsuse silma alt väljas, siis tulid suurema osa eesti rahvuse teadvusse homod ja puudega inimesed alles koos nõukogude korra lagunemisega. Jah, kallid Marite ja Merlyni ealised ja nooremad, te võite olla sündinud ja kasvanud Eesti Vabariigi ajal, aga oma kasvatuse, mille hulka kuulub ka suhtumisete ja väärtushinnagute sõnaline õpetamine ja ütlemata jätmistega antav mittesõnaline sisendamine, olete saanud oma vanematelt, kelle üleskasvamine toimus Nõukogude Liidus, kus, nagu ma ütlesin, olid homod seadusega keelatud ja puudega inimesi hoiti üldsuse silma alt väljas.

Kuna see võis arusaamatuks jääda, toonitan, et ma ei süüdista teie vanemaid, vaid kui, siis ühiskonda. Tegelikult ei saa ka ühiskonda süüdistada, sest selle muutumine võtab paratamatult aega. Ei ole ebatavaline, et sellised muutused võtavad aega pool sajandit. Kokkuvõttes saab siis loota, et te kasvatate oma lapsi inimesi võtma nii, nagu nad on, et nad suurena ei ütleks, et puuetega homod on vastikud.

2 comments:

Anonymous said...

Juba teist korda sa mainid mind. :D

Tegelikult ma ei öelnud, et ma neid vahtima jään. Ma ütlesin, et nemad koguvad rohkem tähelepanu.
Ja kui nüüd aus olla, siis on peded ju päris lahedad. Mul pole kunagi nende vastu midagi olnud, eriti veel, kui 2-3 pede minu peretuttavad on. :P

Anonymous said...

Mina isegi hääletasin Ukraina poolt ja minuga koos vaadanud inimesed samuti. Üks neist oli kõval nõukaajal elanud ja sel ajal ka lapsed saanud inimene. Ukraina laulu point oligi ju see, et seal oli mõte sees, loomulikult, kes poliitikast eriti ei taipa, see nägigi ainult kahtlast transvestiiti (homo ja transvestiit on 2 väga erinevat asja).
Ma ise väga 100% venelaste vihkamist ei poolda, kuid enamik inimesi olid õnnelikud, et Ukraina tegi igas mõttes venelastele ära, samas kui eestlased suutsid oma lömitamist taas välja näidata 12 punkti näol Venemaale. Millegipärast arvan, et Venemaa poolt ei hääletanud ainult naši, vaid ka noored, kes ütlevad, et neil on poliitikast pohhui ja nad hääletasid lihtsalt hea laulu poolt.
"Mis krdi hea laul see vene litside lõugamine oli?" käratas üks mulle veel selle mõtte eest, nii et igalühel omad asjad, mis silma riivavad, kellel puudega homod, kellel litsid :P
P.S. Mulle õpetati juba sügaval nõukaajal, et teistsuguseid inimesi pole ilus jõllitada. Väikestele lastele on see ju omane, kuid seda saab kenasti välja "ravida", iseasi kui lapsevanemad ise "väljaravimata" on. Ma muide kandsin väiksena ühe silma ees lappi ja hullem kui jõllitamine oli see kui võõrad mutid tulid haletsusest "vigasele" kommi pakkuma...