Wednesday 9 May 2007

Päike tiirleb ümber Maa

Nojah. Sai natuke pahandatud kellegagi vigade pärast. See selleks, ikka juhtub. Võib-olla. Aga see, millest pidasin vajalikuks kirjutada, on vastukaja, mis ma sain, ja mille mõte taandus sellele, et dandee on üks õel värdjas, kes ei tea, et üleüldine pohuism on üks interneti kõige loogilisemaid reegleid. Mina aga arvan, et elementaarseid keelereegleid peaks ikka järgima. Internetikirjutaja ei pea süviti tundma eesti keele hingeelu. Samamoodi ei pea ju automehhaanik tundma astronoomiat. Aga kui see autmehhaanik ütleb, et Päike tiirleb ümber Maa, ja et Mars Marss on täht ja Päike planeet, mitte vastupidi, siis mina vaataks küll viltu.

Kusjuures eestlaste kohta ei tea, aga lugesin kuskilt väidet, et 20% ameeriklastest usub, et et Päike tiirleb ümber Maa; 17% neist, kes teavad, et Maa tiirleb ümber Päikese, usub, et Maal kulub selleks 24 tundi*.

____
*õige peaks olema, et Maa tiirleb ümber Päikese 365,25 päevaga, aga pöörleb ümber oma telje 24 tunniga

22 comments:

Anonymous said...

Mulle meeldib ka, kui inimesed raatsivad korrektselt kirjutada. Ise teen vahel meelega stiilivigu (a'la vanama, kogemede jmt veidrused), aga komavigu püüan vältida, sest kirjavahemärkide puudumine teeb teksti raskesti mõistetavaks-jälgitavaks.

Aga Sulle Sinu püha missiooni juures märkus: suur-väiketähed on sama olulised teksti jälgimisel kui kirjavahemärgid, Marss on kahe s-ga (kui mõtled planeeti, mitte šokolaadi) ja planeetidest rääkides on nende nimed suurte algustähtedega: Marss, Maa, Päike...

Teine "õel värdjas"

Anonymous said...

ma tean, et planeedid on suurtähega, aga kuna kirjutan kõik väiketähega, siis... muidugi võib-olla peaksin hakkama avalikke kohtadesse hakkama suurtähti tegema, eriti, kui ma ise promon õigekirja? msn-is ja e-mailides kirjutaks ma niikuinii väiketähtedega edasi. aga see, et mars mul ühe essiga on... no ei ole vabadust, isegi mitte õigustust

Anonymous said...

Tegelikult peaks hakkama ka ainult väikest tähte igalpool kasutama. Sellisel juhul poleks vaja mõelda, kuhu tuleb suur täht ja kuhu mitte. :P

Anonymous said...

jah, see eelis on väiketähe kasutamisel muidugi ka

Anonymous said...

Ma polegi tähele pannud, et suur-väike algustäht erilist mõttetegevust nõuaks (suur tänu minu põhikooli emakeeleõpetajale, kes möödunud sügisel 69-aastasena teenitult pensionile jäi).

Aga ju siis nõuab, kui juba kaks inimest nii väidavad...

Anonymous said...

see mõttenõudlus on suhteline. tähendab, lause algused ja nimed ja pealkirjad ei nõua, aga no sündmused juba nõuavad. noh, et kogemata ei kirjutaks Teine Maailmasõda jms (oli vist nii, et sündmustel ainult esitäht suur)

Anonymous said...

Pohhuism on ka duubel-H'ga, aga kuna tegu ei ole ametliku eestikeelse sõnaga, siis võib andeks anda. Aga sinu varianti ma kusagil näinud ei ole, pigem ikka pohhuism.

Anonymous said...

no ju siis. kuid pohui peaks ikka pohui olema, mitte pohhui?

Anonymous said...

ÜKS asi on pohhuism õigekirja üle, TEINE asi on see, et keegi ei viitsi pidevalt kuulata, kuidas sulle vead ei meeldi. Ma usun, et kõik bloggeris olijad teavad juba sinu sõnumit. Aga kas bya sissekanne oli siis tõesti nii pohhuistlikult väärakas, et sa pidid jälle kommenteerima? Kujuures su kommentaari sõnastus oli täiesti vastukäiv siinsele väitele, et tähtsad on elementaarsed reeglid ja pole vaja süviti eesti keele hingeelu tunda. Sa nimelt ütlesid, et sulle ei kõlba, et bya "teeb komavigu ja kirjutab liitsõnu lahku". Kas elementaarne ongi siis kõiki komade asukohti teada ja kõiki liitsõnu tunda? Minu meelest sa tegid seal küll ülekohut. Minu meelest sa ajad tihti liivaterasid taga.

Sa võiks vahepeal silma kinni pigistada, kommenteerida vaid suuremaid lagastajaid ja anda inimestele ka aega seedida. Ma usun, et kuigi nad tihti alguses protesteerivad, võivad nad mingi aja möödudes salamisi õppust võtta. Ja kui sa tõesti pead mingeid väikeseid vigu mainima, siis räägi vähemalt alguses midagi asjalikumat, pärast maini. Kui sinust õppust võetakse, siis seda kauem selleks kulub, mida rohkem sa õiendad ja sõimad ning mida järsemalt sa peale hakkad.

Anonymous said...

Sa jätad totaalselt igava ja tühise ja ebahuvitava inimese mulje, kui sa pidevalt õigekirja esikohale tõstad ja pidevalt seda kommenteerid.

Anonymous said...

Ma jään ikkagi enda kirjastiili juurde, sest siiani pole keegi selle kallal irisenud. :D

Anonymous said...

Margot, hästi! Mul on pöidlad püsti. :D

Anonymous said...

andke andeks, et mu traumaderohke elu ei sobi teie je te täiusliku eksistentsiga

Anonymous said...

Traumaderohke?
Tahad sa sellest rääkida?
:D

Anonymous said...

See on ta stamplause. Tal on see messenger plusis mingi klahvi all. Ma usun, et see ei tähenda head.

Anonymous said...

kahviall olemine või? aga see on siiski üks maailma parimaid tsitaate minumeelest

Anonymous said...

..ja su elu täiuslikkusega on minu meelest kogu aeg lõpp olnud ?

Anonymous said...

Mina isiklikult olen Dandee poolt. Kokku- ja lahkukirjutamine ning komad on väga olulised. Koma vales kohas võib muuta terve lause tähendust nagu ka kokku- ja lahkukirjutamine. Sellepärast on see elementaarne, et teatakse, kuidas kirjutada. Eks ma ise pole selles osas ka täiuslik, aga kui minu vigadele viidatakse, siis ma üritan neid parandada ja edaspidi vältida. Selline vigaselt ja pohhuistlikult kirjutamine kandub väga kergelt üle ametlikele kirjavahetustele ja kirjatükkidele. Tartu Ülikoolis on seetõttu mitmetel teaduskondadel kohustuslik eesti keele õppeaine, mis kestab terve esimese semestri. Ja tõsiselt naerma ajab, kui õpetaja toob näiteid ametlikest kirjadest, mis vigu tehtud on. Kusjuures...paljud vead on sellised, millest loeb kohe välja MSN-kirja või Rate.ee-kirja, niiet olge ikka korralikud. Sest kui te ühe asja lohakaks lasete, siis on teised samuti kerged lohakaks minema.

Kui kirjapilti ei tea, siis on netis saadaval tasuta ÕS Lisaks sellele on ka eesti keele käsiraamat netis olemas.

Kirjavigade õigustamine näitab minu arvates seda, et inimene ei viitsi keelt selgeks õppida.

Anonymous said...

*avastasin vea... see eesti keele õppeaine kestab 2. semestrit, mitte esimene semester :P

Anonymous said...

Kui juba eesti keeleks läks siis (ja üldse mitte paha pärast)...

genky (12:15)'le:
2. semestrit = teist semestrit
2 semestrit = kaks semestrit

Punkt pannakse, kui tegu järgarvsõnaga: esimene, teine, kolmas jne ;)

Anonymous said...

Crap...jälle. ma pidevalt suudan selle miskipärast ära unustada :P Aga aitäh väljatoomast!

Anonymous said...

Inimestele klikkimiseks ja
Google
le indekseerimiseks:


Tasuta ÕS


Keelefoorum