Thursday 19 March 2009

Piiks-piiks ja munn kurgus

Vabandust ehk ebaeetilise pealkirja pärast, aga see ongi põhimõtteliselt see, mis sa saad. Pealegi, kui mõnedele inimesetele jõuab ainult ropp ja seksuaalne sõnastus kohale, siis on ehk kellelgi pilt selgem.

Alguses, kui need SMS-laenud tulid, polnud intressidest vist kuskil juttu. Nüüd õnneks on firmad sunnitud neid avalikustama. Tegelikult neid intressideks vist ei nimetata, need on erineva suurusega käsitlustasud. Kas see mõiste juba ei viita, et tegu on põhimõtteliselt maffialt laenamisega? Või igaljuhul liigkasuvõtjalt.

Laenad 3000.-, pead tagasi maksma 3700.-; juba see on jaburalt suur. Kui aga seda maksta ei jõua ja kuuajalist laenu aastani pikendada, siis juhul, kui käsitlustasu on koguaeg 700.-, tuleks lisanduv summa aastapeale kokku 8400. Kui aga käsitlustasu arvutatakse nagu intresse, ehk siis eesoleva summa pealt (teisel kuul siis juba 3700.-), on lisasumma aga 37 000.-. Esimesel juhul on makstav summa siis 11 400, teisel aga 40 000. Aastaintress siis esimesel juhul tinglikult 280%, teisel aga 1233%. Võisin arvutada veidi valesti ja loodetavasti laenufirmad teist varianti ei kasuta, aga igatahes on nende põhieesmärk mitte laenata, vaid laen kasumiga tagasi saada.

Minu ema näiteks ei oska rahaga ümber käia ja ma juba kardan, et kui minul mingi hetk laenata ei ole või ta enam ei julge, võtab ta piiksulaenu, ei jõua maksta ja siis hakkab meie vara müüma. Või tullakse ise võtma. Lisaks mööblile ja riietele on mul arvuti, mõned plaadid ja DVDd. Olen piisavalt kogenud, et öelda, et 259 krooniga ostetud plaadi eest on 80 kroonigi hästi saadud, kui just ei juhtu olema ostjaks keegi, kes oskab hinnata just seda muusikat. Arvuti eest võib juba pool aastat hiljem ainult pool selle hinnast saada. Ja üldsegi, see hirm pole asjatu: kunagi ammu tegi kullakallis emme mulle ettepaneku müüa arvuti maha. Öeldes, et paar aastat vana 13 000 maksnud arvuti eest saab ehk 4000, sain ta maha rahustatud.

Enda vara mahamüümine on niigi mõttetu, ning eriti mõttetu on saadud raha eest laenu maksta - laen saab positiivselt makstud, aga ise oled ju negatiivselt rahatu. Ja miks ma vara mahamüümisele nii taunivalt vaatan, et ütlesin Joonasele, et kui ta kord oma vara peaks müüma, minu arvamus temast langeb? Ma ei tea, mind on neatud ju mõtlemisvõimega, nimelt arvan ma, et inimene elab oluliselt kauem kui paar kuud ja on äärmiselt vähetõenäoline, et ta saab ime läbi rikkaks. Seega, oletame, et ta müüb mille iganes maha ja saab heldelt 10 000.-. Elab kolm kuud ära, mis edasi? Jah, kolm kuud. Kuus 3333,33 krooniga hakkama saada on isegi hästi.

No comments: